Pesten op school aanpakken: inleiding (uit: VPNEW)
door
Pesten op school aanpakken
inleiding
Pesten is slecht voor gepeste, pester en de rest van de groep. De één heeft kans voor
zijn leven beschadigd te worden, de ander heeft veel meer kans om in de
criminaliteit te belanden, en de rest van de groep…..
Pesten is een zeer ongezonde situatie voor letterlijk iedereen. Niet alleen de sfeer
wordt door pestproblemen verslechterd, maar ook het leerproces wordt verstoord.
Een goed pedagogisch klimaat, waarin pesten “not done” is, geeft kinderen
en leerkrachten een veilige, en leuke werkplek, waar het goed toeven is.
De aanpak van pesten op school gaat uit van een win-win-strategie en de vooronderstelling dat iedereen er mag zijn.
In zeer extreme gevallen waar een win-win-situatie onhaalbaar is, kiest de school voor de gepeste.
Onderdelen van Pesten op school aanpakken met…. staan hieronder.
– de stopmethode
– de andere onderdelen van dit hoofdstuk uit de reader “Van pesten naar een wij-gevoel” volgen nog.
===== terug naar de bibliotheek=====