filmpjes & videoblogs van Posicom

Theoyoutube01

Hieronder allemaal filmpjes die te maken hebben met het aanpakken en voorkomen van pesten. Nog meer informatie en tips zijn ook te vinden bij: “Tips en bibliotheek


Nieuw

Tip tegen pesten: hoe word je kind een vriendelijker mens, en

Hieronder alle  filmpjes!

 gaat dus minder of niet pesten..

= Vragen / stellingen over pesten (ook voor in de les op school)

= Basisinformatie pesten

= Tips mb.t. pesten

= boekbespreking

= materiaalbespreking

= Tips voor therapeuten

 

De filmpjes van de tips m.b.t. pesten en ook voor therapeuten is in opbouw.



vragen / stellingen over pesten

Hieronder allemaal korte filmpjes met een inleiding en een vraag / stelling over pesten. U kunt de filmpjes willekeurig gebruiken, maar ik plaats ze ook in een dusdanige volgorde, dat er een opbouw in zit. De filmpjes hebben een oplossingsgerichte insteek om pesten aan te pakken, te voorkomen of te verwerken. Feedback altijd meer dan welkom!

Posicom vraag 1 gaat over pesten en ruzie…


basisinformatie pesten

Op deze video wordt kort uitgelegd wat het verschil tussen pesten, plagen en conficten (ruzie) is.

Verschil tussen plagen, ruzie en pesten.


Het signaleren van pesten en daarover communiceren is belangrijk. Hierover een korte video

Signaleren van pesten.




Pesten is een groepsproces. Welke rollen zijn er? Dit filmpje is een start van een serie (R1 t/m R16) over de rollen bij het pesten.

Inleiding over rollen bij het pesten (R1).


Over gepest worden…. Niemand heeft het recht te pesten; jou te pesten. Dat is mijn uitgangspunt.

Gepest worden (R2).


Als pesten tussen bekenden ineens ontstaat, letterlijk van de één op de andere dag, dan is er vaak sprake van een gekwetst gevoel bij de pester.

Pesten door gekwetst voelen (R3).


Soms vindt een kind, dat aangesproken wordt op pestgedrag dit onterecht. Dat kan een toneelstukje zijn om onder eventuele problemen uit te komen. Echter een kind kan er ook van…..

Wie pest wie? Ik pest niet! Hij/zij pest mij (R4)!


Kinderen in een groep kunnen het gevoel hebben, dat ze zo lang rekening hebben moeten houden met het gedrag van een mede-leerling, dat ze er klaar mee zijn en gaan pesten.

Pesten door disbalans in het verleden met rekening houden met..(R5).


Waarom sommige (ex-)gepeste kinderen gaan pesten.

Ex-gepeste gaat soms pesten, omdat…(R6).


Sommige kinderen met prinsen- en prinsessengedrag pesten. Zij zijn vaak de leiders van de klas.

Pesten om de baas te willen zijn / prinsen- en prinsessengedrag (R7).


Kinderen die jaloers zijn kunnen er van alles aan doen om het leven van de persoon op wie ze jaloers zijn te vergallen door te pesten.

Pesten uit Jaloezie (R8). 


Kinderen kunnen pesten, omdat de gepeste uit een familie komt met wie hun familie ruzie heeft. Dat kan van opa, op zoon, op kleinzoon gaan en via andere familiebanden.

Pesten door gevoelens van loyaliteit (R9).


Een kind dat angstig is, bijvoorbeeld om zijn of haar positie in de klas te verliezen, of niet lekker in zijn of haar vel zit, kan ook overgaan tot pesten.

Pesten uit angst of doordat je je ongelukkig voelt (R10).



De rol van de aanmoedigers bij het pesten ( R12). 


Hoe komt het dat sommige mensen niets zeggen als er in de groep gepest wordt?

De rol van de zwijgers bij pesten in de groep (R13).


 

verdedigers bij pesten (R14).

Verdedigers helpen de gepeste. Waarvoor doen ze dat? Wat voor invloed heeft hun plaats in de hiërarchie van de groep?

Volwassenen zijn bij het oplossen van pesten tussen kinderen super belangrijk, want….

De rol van volwassenen bij pesten tussen kinderen in de klas (R15).


Veel info. is ook te vinden bij: “Tips en bibliotheek


Tips m.b.t. pesten

tips: voor gepeste mensen: hulp vragen

Tip tegen pesten: hulp vragen en waarvoor sommige mensen geen hulp vragen. Hier nog meer tips… 


Pesten voorkomen is uiteraard beter dan pesten moeten aanpakken. In deze video enkele voorbeelden gegeven door Theo Klungers

Tip voor school: pesten preventief aanpakken met vriendelijkheid en plezier.


Het effect van “positief roddelen” over Mohammed (niet zijn echte naam i.v.m. privacy).

Tip voor school: positief roddelen.


Met het zinnetje: “Ja, dat kan (ook)!” kun je veel rust en relaxtheid in de klas brengen. Videoblog “Ja dat kan ook!” gaat hierover.

Tip voor school: ja, dat kan (ook)! Een zinnetje, als dat echt gemeend is, leidt tot relaxtheid.


  

Tip voor school: de onzekere pester helpen stoppen met pesten

Hoe help je de onzekere pester beter in zijn of haar vel te komen zitten in de klas, waardoor de behoefte om te pesten afneemt of stopt? Zie voor een manier het filmpje hierboven.

Veel info. is ook te vinden bij: “Tips en bibliotheek


Boekbespreking

Boekbespreking v/h boek: Super Gelukkig van Tatjana van Zanten.

Super Gelukkig van Tatjana van Zanten.


Boekbespreking v/h/ boek: “Omgaan met pesten” van Margo Henderson.

Omgaan met pesten van Margo Henderson.


Pesten bekeken vanuit psychologie, sociologie en biologie.

Boekbespreking: “Alles over pesten” van Mieke van Stigt.


materialen / spelletjes

Dit spel is ontwikkeld door Mirelle Valentijn.