Situaties van pesten waarover we zijn gaan sparren
door
Hieronder staan een aantal vragen / opmerkingen waarover we zijn gaan sparren m.b.t. pesten en sociale veiligheid. “We” zijn dan een slachtoffer of een ouder, leerkracht, anti-pestcoördinator, hulpverlener, zoals psycholoog, therapeut, orthopedagoog of een groep en mijn persoontje. Soms dus een één-op-één-gesprek, soms met meer mensen gelijktijdig.
Vragen m.b.t. pesten en sociale veiligheid
U zal zien, dat hieronder alleen vragen en opmerkingen staan zonder antwoorden. Dat is niet voor niets. Tijdens het sparren zoeken we naar de antwoorden, die bij de vraagsteller passen. Wat voor de één een aanrader is om te doen, is dat juist voor een ander niet.
slachtoffer (kind of volwassene)
Ligt het pesten aan mezelf?
Wat kan ik tegen het pesten doen?
ik ga naar een nieuwe school, maar ben bang, dat het pesten opnieuw zal gebeuren?
Wat zegt de ARBO-wetgeving over pesten?
De juf doet haar best, maar het pesten gaat door?
Ik loop heus niet naar het kamertje van de zorgcoördinator, want dat kan iedereen zien. Maar wat ik dan wel kan doen, weet ik niet (zucht…).
ouder / verzorger
Mijn kind wordt sinds dit cursusjaar gepest. Wat nu?
Mijn kind mag niet meedoen met spelletjes?
Mijn kind reageert sociaal niet handig. Krijgt problemen met klasgenoten.
Zou een verdedigingssport iets voor mijn kind zijn?
Mijn kind wil een klasgenootje, dat gepest wordt helpen. Ik vind dat lief, maar mijn kind behoort niet bij de populaire kinderen en staat ongeveer ergens in het midden qua hiërarchie. Is het dan wel veilig, dat mijn kind voor het gepeste kind opkomt of is er veel risico om ook gepest te gaan worden?
Mijn kind heeft een pester een klap verkocht. Nu is de moeder van de pester gaan klagen bij de directeur. Wij moeten nu op het matje komen. Dat voelt als heel onrechtvaardig. Ik ben eigenlijk heel boos. Normaal ondersteun ik school, maar in deze sta ik toch echt achter mijn kind.
Mijn kind kan precies vertellen wat welk kind doet bij het pesten. Gouden informatie zou je denken. Toch doet school weinig met deze informatie.
Op de school van mijn kind is een anti-pestcoördinator en een vertrouwenspersoon. Naar wie kan ik nu het beste gaan?
De pestsituatie op school van mijn jongste beheerst intussen de gehele gezinssituatie. De oudste is er helemaal klaar mee. Wij slapen er inmiddels ook slecht van.
Groepsleerkracht / docent
Een kind in mijn klas buitengesloten.
De kinderen uit mijn groep lopen met de pester mee?
Ouders uit mijn klas willen, dat een ander kind, dat regelmatig pest, van school wordt gestuurd. De sfeer wordt steeds grimmiger?
In de klas is de sfeer onveilig.
Een kind, dat gepest wordt, of zich gepest voelt, wil niet meer naar school. Wat kan ik doen?
Een kind in mijn klas is vanuit een trauma nogal agressief.
Als ik pesten in mijn groep wil aanpakken, waar kan ik dan het beste beginnen?
In de groepsapp gaan de kinderen soms helemaal los tegen elkaar. Je merkt, dat dit ook de sfeer in de klas beïnvloedt. Gelukkig hebben we een paar ouders, die ons op de hoogte houden. Wat kunnen we doen?
Het kind is zo weinig weerbaar……..
Je mag misschien niet zeggen, dat een kind pesten uitlokt, maar toch lijkt het wel zo bij dat kind.
Iedereen vertelt aan mij en mij duo-collega, wat we moeten doen, om het pesten te doen stoppen. Inmiddels denk ik van doe het lekker zelf. Mijn duo-collega denkt er zelfs over te gaan stoppen.
Al de kinderen uit onze groep zijn individueel lieverds, maar bij elkaar……
Sinds de ouders van de …..sportvereniging onderling ruzie hebben, ontstaat tussen de kinderen ook ruzie en pestgedrag en komen die ouders over elkaar en hun kinderen klagen. Ik ben hier zo klaar mee….
Een paar ouders willen de schouders eronder zetten om de sfeer in de groep te verbeteren. Ze vragen ons als leerkrachten hoe ze kunnen helpen.
anti-pestcoördinator / IB-er/zorgcoördinator / directeur
We hebben een methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling op school, maar deze blijkt niet goed te werken. Wat kunnen we doen?
We hebben twee goede leerkrachten voor een zeer pittige groep, waar helaas ook in gepest wordt. De leerkrachten krijgen zoveel bezorgde ouders over zich heen, dat ze er niet meer van slapen en wanhopig worden. Wat kunnen we doen?
Een ouder komt bijna dagelijks praten over dat haar kind gepest wordt. Na tal van observaties door verschillende mensen, blijkt dat haar kind tijdens spel heel slecht tegen zijn verlies kan en daardoor niet meer mag meespelen van andere kinderen. Het kind escaleert ook elke ruzie. Moeder staat volledig achter haar kind. Wat kunnen we doen?
We krijgen geen goed zicht op de pestsituatie. Iedereen zwijgt. Wat nu?
Hebben hoogbegaafde kinderen meer kans om gepest te worden? En als dat zo is, wat kan dan ons beleid worden?
De parallelgroepen zien elkaar als tegenstanders. Wat nu?
Op onze school hebben we veel kinderen met te weinig veilige hechting. De omgang met elkaar is daardoor soms best explosief. Wat kunnen we doen?
Een ouder staat elke dag in de grote pauze achter een boom op de openbare weg, om te kijken of zijn kind niet gepest wordt. Wat nu. De ouder van het andere kind wil de politie inschakelen als wij geen actie ondernemen tegen de ouder achter de boom. Wat nu?
Een kind heeft “iets”. Wij denken, dat als de klas het zou weten, dat er meer begrip voor het kind zou ontstaan. Het kind en ouders willen dat niet. Uiteraard vertellen we dan niets aan de groep, maar wat zouden we wel kunnen doen? We zijn bang, dat de klas het gedrag niet langer accepteert en dit tot steeds meer problemen zal leiden.
Hoe zorgen we ervoor, dat de sociale veiligheid in de praktijk niet alleen op het bordje van de anti-pestcoördinator terecht komt?
Waar moet pestbeleid wettelijk aan voldoen?
Een ouder van een kind, dat gepest wordt, gaat juridische stappen nemen. De groepsleerkrachten zijn hiervan erg onder de indruk en durven geen acties meer te ondernemen. De directeur is er helemaal klaar mee. Intussen blijft de situatie, die voor niemand oké is, aanhouden.
We hebben op school kinderen, die een trauma hebben opgelopen en te maken hebben met pestsitaties. Waar moeten we dan bij de aanpak rekening mee houden?
We zitten in tweestrijd bij ons op school. Moeten we een notoire pester een sociale vaardigheidstraining aanbieden?
Psycholoog / therapeut / coach / hulpverlener
Mijn cliënt is boos, dat hij therapie krijgt, terwijl de kinderen die hem op school pesten,dat niet hoeven. Hier heeft hij een punt, vind ik. Gelijktijdig helpt hem dit niet. Kreeg jij (ik dus – Theo Klungers) dit soort opmerkingen en vragen ook en wat zei je dan?
Hoe kijk jij tegen weerbaarheidstrainingen aan?
School doet niets tegen pesten bij een cliënt van mij. Hoe kan ik mijn cliënt het beste ondersteunen? Welke acties kan ik naar school doen?
Andere casussen / blogs m.b.t. pesten en sociale veiligheid
Vlogs en blogs over verschillende onderwerpen m.b.t. pesten en sociale veiligheid.
Zit u in acute geestelijke nood, neemt u dan a.u.b. direct contact op met uw huisarts en/of www.113.nl of bel 0900-0113.