Je geheime maatje – sfeerversterker
door
De bedoeling van “het geheime maatje” is dat kinderen gericht worden op het elkaar
aandacht geven, een sfeerversterker.
Hoe het werkt:
1.Leerlingen trekken aan het begin van de dag per tafelgroep of per klas een naam.
2.De leerling, die een kind getrokken heeft (= het geheime maatje), gaat het getrokken kind vandaag extra aandacht geven*1.
3.Aan het einde van de dag kijkt elke leerling of hij / zij kan raden wie zijn / haar geheime maatje was.
4.Hoe gaf je geheime maatje aan jou (de getrokken leerling) aandacht?
5.Hoe was dat voor jou om die aandacht te krijgen?
6.Geef je maatje een “top” (=positieve feedback).
7.Hoe was het om zelf het geheime maatje te zijn en de ander die aandacht te geven?
*1= Met de kinderen kan de leraar bespreken op welke wijze je extra aandacht kunt geven. Ook kan de leraar bespreken of extra aandacht geven alleen een doe-activiteit is, of iets vanuit je hart.