Voorwoord en uitgangspunten reader “Van pesten naar een wijgevoel”(VPNEW)

door

Uit de reader “Van pesten naar een wij-gevoel” (VPNEW) van Theo Klungers van
bureau Posicom.

Voorwoord en uitgangspunten reader pesten (VPNEW)

 

 

Voorwoord

 

Voor u ligt de reader “Van pesten naar een wij-gevoel” over het aanpakken en voorkomen van pesten.  Op de website is  de reader in onderdelen geplaatst (waarvan deze pagina een voorbeeld is). Theorie en praktijk lopen in deze reader bewust door elkaar heen.

 

De reader is een echt doe-pakket geworden.

Regelmatig heb ik kinderen in de groep gehad, die ik heb kunnen helpen. Het is bijzonder leuk om te mogen ervaren hoe een etterig pestertje een fijn mens wordt en hoe een gepest persoontje ineens tot de ontdekking komt, dat hij werkelijk geaccepteerd wordt, en blaakt van zelfvertrouwen.

 

In de loop der jaren heb ik de aanpak, die in deze reader beschreven staat, kunnen verfijnen.

Vanaf deze plek wil ik vooral mijn vele collega’s bedanken voor hun kritisch meedenken in de ontwikkelingsfase zoals (ex) gepesten, ouders van (ex) gepesten, psychologen, orthopedagogen, NLP-ers, en andere professionals uit de verschillende netwerken, bedanken voor hun inbreng. Verder heb ik uitermate veel gehad aan alle kinderen – met hun ouders – uit mijn groepen. Zij zeiden gewoon heel eerlijk of iets werkte of niet. 

 Recensies (eerste druk 1999) laatste update 2012
In het onderwijsvakblad “Didaktief & School” en in het vakblad “opvoedingsondersteuning & ontwikkelingsstimulering” is de reader ook positief besproken, evenals in de nieuwsbrief van het regionaal preventie-overleg van RIAGG-instellingen en OBD’s.
N.a.v. o.a. de reader heeft Posicom -in opdracht – een deel van de tekst voor een landelijke schoolbrochure over pesten geschreven.


De reader is jaarlijks bijgewerkt. Laatste update: 2012. De reader wordt vanaf augustus 2012 stukje bij beetje in de rubriek  “tips & bibliotheek” van de website geplaatst.

Door middel van deze reader (op de website in losse onderdelen geknipt) krijgt u mogelijkheden aangereikt om pesten aan te pakken en het pedagogisch klimaat binnen een groep te verbeteren, zonder dat u met allerlei projecten aan de slag moet.

 

De inhoud van de reader gaat voor een groot deel over het positief beïnvloeden van
alle groepsprocessen tijdens de “gewone” lessen op school met o.a. het gebruik van de stopmethode, en het leren voeren van gesprekken met alle betrokkenen door leerkrachten. Ouders en gepesten vinden ook een schat aan informatie, om het pesten te doen stoppen.

In deze reader wordt het aanpakken van pesten uit verschillende gezichtspunten bekeken, namelijk vanuit de ouder tot de leerkracht, vanuit de pester tot de gepeste, vanuit de meeloper tot de helper. Het lezen vanuit alle invalshoeken verschaft u een compleet beeld m.b.t. het aanpakken van pesten.

 

Uitgangspunten

 

  • Iedereen heeft recht op een respectvolle behandeling.
  • De hele groep (verderop beschreven) is medeverantwoordelijk voor het welzijn van een ander groepslid.
  • Veranderingen komen alleen tot stand bij actiebereidheid van jezelf / uzelf.
  • Gedrag is niet de persoon.
  • De “waarheid” wordt gezien door de eigen bril.
  • Een negatief gedrag of overtuiging wordt pas ingewisseld voor een nieuw gedrag of overtuiging, als dat winst oplevert voor de betreffende persoon.
  • Ieder mens heeft goede en minder goede eigenschappen. Het is de kunst om beide soorten eigenschappen een plek te geven, waardoor evenwicht ontstaat.
  • Je kunt elk moment besluiten je medemens positief te benaderen.
  • Je kunt elk moment besluiten om jezelf positief te benaderen.
  • Elk mens heeft goede eigenschappen! Zoek ze eens op en benoem ze!
  • U heeft ook goede eigenschappen! Zoek ze eens op en benoem ze!
  • Een gewenst doel (resultaat) = de huidige situatie + toevoegen hulpbronnen.
  • De betekenis van jouw / uw communicatie is de respons die er op volgt.

 

Na het lezen van deze reader kunt u waarschijnlijk de bovenstaande uitgangspunten nkleuren met eigen voorbeelden.

 

 

 

copyright Posicom / Theo Klungers

Het artikel mag vermenigvuldigd en/of verspreid worden
voor persoonlijk gebruik en voor scholen en instellingen met de bronvermelding
= Posicom. Ook mag het artikel in zijn geheel en ongewijzigd in een link worden
opgenomen en geplaatst op een website en/of sociale medium/media (bijvoorbeeld
Twitter,linkin en facebook). Commercieel gebruik mag alleen na

PageLines

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten