plezier in de klas
door
Alle kinderen waren na de pauze verdwenen.
Tja…. 1 april.
Op 1 april gaf ik les op onze school. Wist u dat er suikerklontjes zijn, die als ze eenmaal opgelost zijn in de koffie een namaakvlieg loslaten? En dat er heleboel “verdwenen kinderen” in een kast en magazijn passen, zonder dat er iets stuk gaat? De kinderen hebben met plezier stevig samengewerkt om mijn collega’s en mij zoveel mogelijk voor de gek te houden.
Plezier maken met kinderen en collega’s geeft extra energie. Plezier met elkaar hebben schept een band. Kinderen, die plezier met elkaar maken en grenzen van de ander (h)erkennen pesten niet of veel minder.
Gesprek over plezier…
Gesprek met de hele klas of in groepjes, oordeelvrij en als vorm de dialoog:
= Wat is plezier?
= Wat is het verschil tussen leedvermaak en plezier?
= Kun je een voorbeeld geven dat je veel plezier had?
= Waar voel je plezier in je lijf?
= Wie maakt(e) met jou wel plezier?
= Hoe is dat voor jou?
= Heb je wel eens iemand blij gemaakt, doordat jij plezier met hem of haar maakte?
= Hoe is het voor jou om bij die ander plezier te zien of horen?
= Waarmee kun je andere mensen een plezier doen en hoe kom je daarachter?
experiment
= Maak papiertjes met de namen van alle kinderen erop. Trek elke week een
naam en verdiep je eens in die persoon. Tracht te ontdekken hoe je met die persoon plezier kunt
maken.
= Doe elke dag minimaal één ding dat jou een plezierig gevoel geeft en dat voor andere mensen niet
vervelend is.
Veel plezier!
Reageren? Dat kan hieronder.
Theo Klungers heeft ruime ervaring in de onderwijsvormen LOM, MLK, ZMLK (SO en VSO), school verbonden aan een Paedologisch Instituut (= P.I.-school) en in het basisonderwijs. Hij geeft nog steeds anderhalve dag per week les op een basisschool in zijn woonplaats. Daarnaast is hij docent bij opleidingen en nascholingsinstituten voor therapeuten, mediators en leerkrachten. Hij begeleidt scholen op het gebied van pesten en groepsprocessen en geeft therapie en (SOVA-)trainingen. Lees meer over Theo Klungers.