Pesten door een onopgelost conflict
door
Ik pest hem, omdat hij mijn zusje heeft uitgescholden…
Pesten of pestgedrag komt soms voort uit wraakgevoelens. De pester denkt, dat het logisch is dat hij de ander het leven zuur maakt, bijvoorbeeld omdat het zusje van de pester uitgescholden is.
Deze vorm van pesten is bijna altijd oplosbaar door:
= door een heldere “probleemoplosprotocol” voor de kinderen, dat kan het mediationmodel hieronder zijn;
= mediation tussen pester en de gepeste om oud-zeer te bespreken en op te lossen;
= mediation tussen kinderen met een vers conflict, waarbij nog geen sprake is van pesten uit wraakmotieven.
mediation tussen pester en gepeste als het pestgedrag voortkomt uit een onopgelost probleem.
Tips voor de start van de mediation:
= blijf neutraal als leerkracht;
= hanteer bijvoorbeeld het motto: “Problemen zijn er om opgelost te worden!”;
= mediation werkt alleen als beide partijen het probleem willen oplossen. De pester heeft baat bij een oplossing, omdat
pesten niet wordt toegestaan en de gepeste heeft baat bij een oplossing, omdat daarna het pesten stopt;
= spreek regels af over om de beurt praten en naar elkaar luisteren. Het naar elkaar luisteren kan bevorderd worden door
de persoon die de beurt krijgt te laten samenvatten over wat de ander vertelde;
= heel belangrijk: pas actief luisteren toe als het probleem omschreven wordt, dus samenvatten en gevoelens, die je ziet
benoemen.
De mediation kan de volgende stappen hebben bij een voortslepend conflict:
1. laat beide kinderen om de beurt het probleem beschrijven met het gevoel daarbij;
2. laat de kinderen om de beurt aangeven wat de nadelen zijn als het probleem niet wordt opgelost;
3. laat de kinderen om de beurt aangeven wat de voordelen zijn als het probleem wordt opgelost;
4. vraag aan de pester wat hij de ander wil vragen, laat het dan vervolgens vragen en laat de ander antwoorden.
5. vraag aan de gepeste wat hij de pester wil vragen, laat het vervolgens vragen en laat de ander antwoorden.
6. als men elkaars vragen kan inwilligen (wat heel vaak het geval is!!) is het probleem tussen hen opgelost, als dat niet zo is,
vraag dan wat de ander nog wil vragen en herhaal tot de oplossingen er zijn de stappen 4, 5 en 6.
7. als alles rond is, geef ze dan een compliment, dat ze het met elkaar hebben opgelost.
8. het kan handig zijn de kinderen te laten uitspreken hoe ze de oplossing aan vriendjes en eventueel ouders gaan
uitleggen.
mediation bij een vers conflict, waarbij nog geen sprake is van pesten uit wraakgevoelens
Voor problemen die net ontstaan zijn ( binnen 1 minuut tot ongeveer twee dagen) kunnen de stappen korter zijn. Vaak is het voldoende om de problemen te laten beschrijven en dan meteen de stappen 4 t/m 8 te doen. Ik merk dat deze manier van werken een vers conflict vaak binnen 1 à 3 minuten kan oplossen. Tip: kinderen die langdurig (langer dan een minuut) een probleem beschrijven of het probleem steeds herhalen kun je onderbreken met de opmerking: “Wat zou je hem / haar willen vragen?” Hiermee richt je het kind richting oplossingsgericht denken. Ik merk dat dit prima werkt. Blijft een kind geëmotioneerd, benoem die emotie dan en sluit je zinnetje bijvoorbeeld af met……, klopt dat?
experiment voor de leerkracht…
Begin met verse problemen en niet meteen met oud-zeer-problemen.
1/ Laat de kinderen om de beurt het probleem met elkaar beschrijven.
2/ Laat de kinderen aan elkaar een vraag stellen / wens uitspreken.
3/ Als een kind de vraag negatief stelt (met het woordje “niet” of “geen” in de zin) vraag hem of haar dan wat hij of zij wel
wil, zodat de vraag opnieuw, maar dan positief, geformuleerd wordt.
Het kan handig zijn om “probleemhebbers” te vragen hun conflict later op de dag op te lossen (tijdens het eten of…) Voordeel is, dat de “probleemhebbers” al rustiger zijn geworden of dat ze vinden dat er geen probleem meer is. Dan wel even nagaan of dat voor alle betrokkenen geldt.
Uw bevindingen zijn hieronder van harte welkom! Daar kunnen uw collega’s, uw medeopvoeders en ik weer ons voordeel mee doen!