Pesten samen aanpakken
door
Pesten samen aanpakken
Uit wetenschappelijk onderzoek komt naar voren dat (ook) bij het aanpakken van pesten vooral de leerkracht ertoe doet. Op zich verbaast mij dat niet, omdat de leerkracht, als het goed is, de dienende, vrolijke en betrouwbare leider in de klas is. Hij of zij is de baas!
In mijn dagelijkse praktijk merk ik dat ook vooral de ouders ertoe doen. Leerkrachten kunnen het niet alleen. Als zij en de ouders tegenover elkaar staan, wordt de leerkracht zijn of haar leiderschap betwist (thuis) en is het aanpakken van pesten moeilijk tot onmogelijk.
Ouders kunnen het ook niet alleen. Als leerkrachten bijvoorbeeld blijven zeggen, dat er niet gepest wordt, dan kunnen ouders hiervan moedeloos en boos worden vanuit onmacht. Het pesten zal waarschijnlijk door blijven gaan.
Waar ligt m.i. het probleem. Men vertrouwt de waarneming van de pestsituatie van een ander niet. Ouders en leerkrachten leggen niet de gegevens naast elkaar maar tegenover elkaar waardoor conflicten snel ontstaan. Men gaat elkaar vertellen wat er wel of niet moet gebeuren en /of elkaar verwijten maken.
Wat ik ervaar, is dat pesten aan te pakken is, als ouders en leerkrachten, pleinwacht, TSO en BSO hun bevindingen naast elkaar leggen en eventueel een pesttest afnemen. Als wij als volwassenen weten dat we niet de hele puzzel hebben, maar een onderdeel van de puzzel, dan kom je niet tegenover elkaar te staan, maar orden je de informatie naast elkaar. En van daaruit kun je kijken welke acties de leerkracht, de ouder, de pleinwacht, BSO, TSO, andere teamleden en directie gaan ondernemen.
Als je niet meer samenwerkt word je onderdeel van het probleem.
Als je samenwerkt word je onderdeel van de oplossing.
Bij samenwerken hoort ook elkaar informeren over eenmalige ernstige incidenten of over terugkerende kleine vervelende gebeurtenissen, waarbij goed onderscheid wordt gemaakt tussen conflict en pestgedrag.
Uiteraard hebben de kinderen zelf ook een belangrijke rol, maar de volwassenen moeten eerst hun verantwoordelijkheid nemen.