mediation bij pesten

door

 

Pester: “Ik wist niet dat het zo erg voor je was!”

Ik ben ook mediator en aangesloten bij het mediationbureau.net met de specialisatie “pesten”.
De vraag die ik regelmatig krijg is of mediation tussen pester en gepeste werkt.

Mediation bij pesten kan m.i. in sommige gevallen zinvol zijn en in sommige gevallen niet.
Het werkt m.i. niet of onvoldoende als de pester zich totaal niet kan of wil verplaatsen in de gepeste en andersom. Mediation heeft ook geen zin als één van de twee echt niet wil, soms daarin gesteund door de ouder(s).

Mediation werkt bij pesten echter uitermate effectief als:

 

  • pester en gepeste vertrouwen hebben in de mediator (eerlijk, rechtvaardig en warm);
  • beiden (wellicht morrend) willen komen tot een oplossing;
  • de pester de impact van het pestgedrag (nu nog) onvoldoende door heeft;
  • de ouders mediation ondersteunen.

Mediation kan in deze gevallen het pesten in één keer doen stoppen. Effectiever kan dus niet -:) Belangrijk is wel hoe de tot stand gekomen “overeenkomst” gebracht wordt naar de groep. De pester moet niet voor de groep afgaan, omdat hij stopt met pesten. Het stoppen met pesten van de pester moet iets stoers / cools hebben. Het naar de groep brengen van een goede boodschap bespreek ik altijd tijdens de mediation. Menigmaal komt de gepeste met een goede tip, die dankbaar door de dan inmiddels ex-pester wordt overgenomen. De pester kan hierdoor uit zijn pestrol stappen.

 

Het “geheim” zit in het feit, dat de pester inzicht krijgt in de impact van het
pesten op de gepeste en zijn of haar gezin (vader, moeder, broertjes en
zusjes).  En dat men elkaar beter leert kennen.

Het inzicht krijgen in pestgedrag kan ook effectief zijn om pestgedrag te voorkomen. Hieronder een
experiment voor in de klas n.a.v. een door u uitgekozen filmpje. Filmpjes vinden via You Tube: “pesten op school”  en een zeer heftig filmpje is “pesten met de dood als gevolg” Een iets minder heftig fragment over pesten uit de serie “Spangas”, waarbij het gepestgevoel duidelijk zichtbaar wordt richting een gezinslid (broertje). Tip: Bekijk de filmpjes wel eerst zelf of ze geschikt zijn voor de kinderen uit uw groep!! U kunt ook zonder filmpje een situatie van een pestgebeuren beschrijven / voorlezen en dan het  experiment doen.

Het bespreken van pesten in de klas kan, denk ik,  veilig gebeuren, omdat u het heeft over het kind of de kinderen uit het filmpje, of uit uw verhaal Als de groep over een eigen pestsituatie in de  klas begint, beoordeel dan zelf of u dat wel of niet wil op dat moment.

Experiment voor in de klas:

  • Laat een filmpje zien over het pesten en bespreek het filmpje in de kring. De vragen kunnen gericht zijn op wat men gezien heeft en wat het bij hen oproept. Oordeelvrij bespreken!
  • Verdeel de kinderen in groepjes van vier kinderen. Zet de pesters en actieve meelopers niet bij elkaar. Laat ze
    n.a.v. één filmpje bespreken wat voor impact pesten heeft op: de gepeste, vader, moeder, broer, zus, opa, oma, de klas en de pester;
  • Bespreek in de kring de uitkomsten.
  • Bespreek in de kring of een pester het effect van pesten daadwerkelijk zo zal willen.
  • Als een pester dit effect niet wil, wat zal hij of zij dan kunnen doen?
  • Als de pester dit effect prima vindt voor eigen gewin, wat kan een klas dan doen? Wat is volgens de klas dan de
    rol van de volwassenen?
  • Vraag aan elk kind op te schrijven wat hij of zij gaat doen om pesten te voorkomen en een goede sfeer te bevorderen.
  • Als het pesten op straat gebeurt of via internet, wat hoop je dan dat je ouders doen en / of de politie doet?
  • Als een vriendje gepest zou worden, welke tips zou je hem dan geven?
  • Bedank na afloop iedereen voor zijn of haar inbreng.

Voor “hij” & “hem” kan uiteraard ook “zij”& “haar” gelezen worden.

Succes!

PageLines

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten