Leerling pest leraar

door

Bij de ene leraar: wat hij ook probeerde, niemand luisterde en hij werd uitgescholden.

Bij de andere leraar: hij geeft een tikje met zijn pen op zijn bureau en kan direct beginnen met de les. Hij wordt, zonder dat er sprake is van angst bij de leerlingen, respectvol behandeld.

Niemand mag gepest worden, ook een leraar niet. Toch gebeurt dat helaas wel. Pubers proberen de grens uit in de klas en zijn erg gericht op hun groepsgenoten en hoe ze overkomen. Een leraar met ordeproblemen heeft grote kans tevens gepest te worden.

preventie

Hoe voorkomt een leraar zoveel mogelijk pestgedrag naar zichzelf?

  • Sta onbeschoft gedrag en / of pestgedrag nooit toe. Geef dat in les één al aan, niet dreigend maar wel duidelijk. Gelijktijdig ook aangeven, dat ze “het” mogen zeggen als ze zich door u onheus behandeld voelen.
  • Bespreek tijdens de eerste les met de leerlingen hoe we hier met elkaar (leerlingen-leerlingen en leerling-leraar) omgaan. Wat is voor hen een fijne klas en wat voor u. Bespreek ook hoe irritaties e.d. worden uitgeproken; zie eerdere blogs op deze website).
  • Wees authentiek en waardeer de authenticiteit van de leerlingen.
  • Wees consequent! (toevoeging door en met dank aan Jos Reulen).
  • Wees eerlijk. Geef eigen fouten ruimschoots toe en bied excuses aan.
  • Geef goed les en varieer de werkvormen en waardeer de inbreng van de leerlingen.
  • Bij een meningsverschil hoeft u er niet net zo over te denken als de leerling. Ik zeg zelf vaak met opgewekte toon: “Jij denkt er zo over en ik (of Pietje) denk(t) er anders over, dat kan.” Dit haalt de angel uit een meningsverschil.
  • Ken de namen van de leerlingen en laat merken, dat u het leuk vindt hen weer te zien.
  • Benoem in de groep de positieve kwaliteiten van de groep. “Ik zie bij jullie zorgzaamheid, toen jullie vroegen hoe het met juf Janneke ging” Of “Jullie hebben de afgelopen vijf minuten veel zelfdiscipline getoond, toen jullie bleven doorwerken, ondanks dat er twee mensen de klas inkwamen om mij wat te vragen. Hiermee laat je als leraar zien, dat je hen ziet in hun kwaliteiten.
  • Heel belangrijk: groet veel leerlingen op de gang. Doe dat al als ze net op school zijn. Vraag regelmatig hoe het met hen gaat.
  • Laat heel duidelijk merken, dat als een leerling iets niet snapt, dat u dan graag helpt.
  • Laat merken dat u zelf ook leert. Vraag een leerling bijvoorbeeld iets over de computer of…
  • Wees nooit sarcastisch!!!!!!!!!!!!!!!! Dit lokt wraakgevoelens uit en zorgt voor een onveilige sfeer!
  • Laat uzelf schriftelijk en anoniem beoordelen door de leerlingen.  Waar vinden ze u goed in en wat vinden zij uw verbeterpunten. Laten ze elkaar niet beïnvloeden, dus laat de leerlingen voor de start en uw uitleg de tafeltjes in de toetsstand zetten. Om stress te voorkomen kunt u wel aangeven, dt ze GEEN toets krijgen.

curatief

  • Sta onbeschoft gedrag en pestgedrag nooit toe. Verwijder de persoon uit de klas en ga later een herstelgesprek aan.
    Daarna kunt u beslissen of de persoon weer de klas in mag. Voer nog na minimaal drie lessen een evaluatiegesprek (als het goed gaat, kunnen deze uiteraard kort zijn). De leerling moet bemerken, dat u als leraar hier beslissingsbevoegdheid in heeft. Met andere woorden: u bent de baas! Word in een gesprek niet super boos, maar blijf duidelijk herhalen welk gedrag u wenst te zien (hoffelijkheid).

Hoe voorkomt een leidinggevende pestgedrag naar personeel.

  • Wees zelf hoffelijk naar personeel en leerlingen. Mensen durven dan meer verantwoordelijkheid te nemen en de sfeer verbetert daardoor zeer sterk.
  • Verwacht van personeel hoffelijkheid, eerlijkheid, betrokkenheid en enthousiasme naar leerlingen toe. Als dit ontbreekt bespreek dan met de mensen hoe dit terug kan keren. Voelen de leraren zich echt gewaardeerd door de directie? Waar wringt de schoen? Waar liggen de mogelijkheden?
  • Verwacht hoffelijkheid en eerlijkheid van leerlingen richting personeel.
  • Laat naar leerlingen duidelijk merken dat de leraar de baas is (over hernieuwde toelating) in de klas, zodat de leerling weet, dat hij er met die leraar uit moet komen.
  • Bij ouders, die vinden dat hun nazaat hele goede redenen heeft om pestgedrag te vertonen ondubbelzinnig helder maken, dat hun kind zich dient te gedragen.
  • Zorg voor een goed agressieprotocol / omgangsprotocol en zet in op een goede sfeer!
PageLines

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten