Groepsplan Gedrag van Kees Overveld
door
“Ik Ben Enthousiast”
In deze rubriek bespreek ik boeken,
materialen en methodes waar ik enthousiast over ben.
Titel: Groepsplan Gedrag – Planmatig werken aan
passend onderwijs
Schrijver: Kees van Overveld
Uitgever: Pica
Website: www.uitgeverijpica.nl
ISBN:9789077671788
Bestemd voor: leerkrachten
Inhoud:
In “Groepsplan Gedrag” van Kees Overveld staat gedrag in de klas centraal. Positief gedrag aanmoedigen en lastig gedrag voorkomen (preventief) of aanpakken (curatief). In dit boek aandacht voor groepsvorming, groepshiërarchie, onderwijsbehoeften, preventieprogramma’s voor sociaal emotioneel leren, meten en vooruitgang, observaties, zelf via smarphone of tablet, sociogram, maken, analyses en allerlei aanpakmogelijkheden voor de leraar, zoals omgaan met verstoringen, enz, enz, enz…. Het boek barst van concrete tips.
Daar het boek eind 2012 is uitgekomen is de theorie up-to-date.
Voor meer informatie over de inhoud van “Groepsplan Gedrag” en een filmpje van Kees Overveld: http://www.uitgeverijpica.nl/index.php/titels/417/417
Is het boek bruikbaar in de praktijk?
Het mooie van dit boek is, dat de voorgestelde acties om probleemgedrag te voorkomen, te observeren te analyseren, aan te pakken en te evalueren zeer praktisch zijn. Je kunt m.i. als leraar direct met de adviezen aan de slag in de klas, met een klein groepje of met een individueel kind.
Connectie met pesten
Ook aan groepsvorming bij pesten wordt aandacht besteed. Niet zoveel, maar wat er besproken wordt klopt. De aanpak met het Groepsplan Gedrag is breder dan alleen pesten en dus niet helemaal op pesten gericht.
Wat had ik er nog in willen hebben
Ik mis oplossingsgerichte gesprekken met het kind en hoe je de oplossingen uit het kind laat komen (“gespreksprotocol”). Zelf ben ik er voorstander van om met een kind of groep een handelingsplan “gedrag” te maken, gericht op wat we willen in de groep, waar we al staan als groep en wat ieder van ons kan doen om ons doel te bereiken.
Aanrader?
Zeer zeker een aanrader als je gedragsproblemen wil voorkomen of planmatig aan wil pakken op verschillende niveaus. Wat mij betreft een standaardwerk voor alle leraren.