aparte school voor gepeste kinderen
door
“Hoe je erbij loopt, maakt niet uit op deze school.”
In Amerika bestaat een school, speciaal voor gepeste kinderen. Meer dan de
helft van de kinderen op deze school is homoseksueel. Zie de video….
Is dit het ei van Columbus en is een school voor gepeste kinderen ook iets
voor Nederland? Voor mezelf kan ik deze vraag niet zomaar met “ja”of
“nee” beantwoorden. Erover filosoferen wel.
Iedereen op een school heeft recht op een respectvolle behandeling.
Behandel een ander, zoals jezelf behandeld zou willen worden in zijn of haar
situatie. M.i. de basis in het omgaan met elkaar. Als deze cultuur in een
school of een groep niet aanwezig is, hebben school en ouders de taak hier
verandering in aan te brengen. Nooit respectloos gedrag accepteren! En blijven
communiceren over het omgaan met elkaar en dit letterlijk voordoen! De
volwassenen, leerkrachten en ouders, laten de kinderen ervaren hoe dat hoort en
kan in woord en daad.
Bij respectloos gedrag ingrijpen (= respectloos gedrag direct stoppen) (uit)praten,
grenzen stellen als het vaker voorkomt ouders informeren. Tevens bespreken hoe
een respectloze situatie voorkomen kan worden. Positief gesteld: wat vinden
jullie respectvol gedrag en hoe kunnen we dat gedrag toepassen? Wat hebben we
met elkaar daarin te leren? Hoe kunnen we elkaar helpen in het respectvol
omgaan met elkaar? En hier dan ook bovenop zitten. Ouders en leraren hebben in dit proces een cruciale (volwassenen) rol.
Maar stel, dat het bovenstaande om wat voor reden dan ook niet gebeurt /
lukt, wat dan? Elk kind heeft recht op een veilige plek. Goed uitpluizen wie
het pestgedrag continue opstart en wie ermee lopen en deze personen desnoods (tijdelijk) uit de groep halen en/of een werkstuk en/of spreekbeurt laten doen over pesten met de eigen rol daarin, therapie laten volgen, want als je pest is er een probleem met je empathie-vermogen. En als je meeloopt is het ook uitermate zinvol de eigen gedrag nader onder de loep te nemen. Met de ouders nagaan waarvoor het kind pesten of meelopen als optie heeft gekozen, welke behoefte daarachter zit en het kind leren die behoefte te vervullen zonder pestgedrag. Tijdens en/of daarna kan de school het kind of kinderen een herstelgesprek laten voeren met de gepeste. Afrondend een eindgesprek met de betrokken ouders en vervolgens met de betrokken kinderen en hun ouders. Vervolgens het ex-pestende kind en ex-meelopers weer opnemen in de groep.
Een aparte school voor gepeste kinderen zou in mijn ogen niet nodig moeten
zijn, zoals u in het bovenstaande kunt lezen, maar beter een aparte school, dan
diep ongelukkige kinderen. Mogen zijn wie je bent verhoogt het zelfvertrouwen
en kweekt volwassenen die durven zijn, wie ze zijn en daar gaat het volgens mij om.