Yes, lekker roddelen…
door
Yes, lekker roddelen…
In mijn vorige blog sprak ik over positief roddelen. Iemand vroeg of ik dit nader zou kunnen uitleggen.
Ik versta onder positief roddelen dat je iets positiefs van / over een persoon vertelt aan een ander. Bijvoorbeeld Mohammed vertelt aan Saskia: “Ik heb Leo vandaag horen zingen in de musical. Ik vind dat hij hartstikke goed kan zingen.
Voor een leerkracht of docent kan positief roddelen een prachtig instrument zijn om het pedagogisch klimaat te verbeteren. Leerlingen ervaren dat je hen positief ervaart en over hen spreekt. Uiteraard moet je wel elke positieve roddel echt menen.
Zo kan een leerkracht ook positief roddelen over een kind, dat uit de groep dreigt te vallen. Dit werkt overigens alleen positief, als de leerkracht ook positief roddelt over andere kinderen.
Een positieve roddel van een door de leerlingen geaccepteerde leraar laat leerlingen anders naar de gecomplimenteerde leerling kijken.
Een positieve roddel kan ook gegeven worden na een negatieve opmerking. Bijvoorbeeld: Mark: “Meester, wat is Piet vandaag druk hè?” Meester:” Ja, hij doet best druk en ik vind hem vandaag ook heel dapper, toen hij zich als eerste opgaf voor de spreekbeurten.” Als leraar ontken je het één niet (druk zijn) en gelijktijdig voeg je iets anders toe, dat positief is (dapper zijn).