opstarten na de coronatijd

door

inleiding

Op 11 mei starten de basisscholen weer. Op deze pagina vind je informatie over hoe je met de klas kunt opstarten na de coronatijd thuis. Wellicht kun je er wat mee. Hieronder heb ik vijf items gemaakt.

  1. over hoe het thuis was.
  2. over beeldbellen met mensen van school.
  3. over weer naar school
  4. over de huidige situatie: halve klas, veiligheidsmaatregelen, gevoel over de veiligheidsmaatregelen.
  5. over toekomstverwachtingen.

1. hoe het thuis was

Voor sommige kinderen, kan het thuis een prima tijd geweest zijn, anderen hebben weer hun klasgenoten gemist of zijn thuis in de knel gekomen. Weer anderen hebben zichzelf beter leren kennen.

  • Je kunt de kinderen een tekening of een ander ander knutselwerk laten maken met de vraag: Hoe was het om thuis te zijn? Maak daarvan een tekening (of een ander knutselwerk) met jou in de hoofdrol. Daarna kunnen de leerlingen aan elkaar vertellen wat ze gemaakt hebben en kun je er op doorvragen, als je dat nuttig vindt. Alleen een gesprek voeren kan natuurlijk ook.
  • Op veel scholen hebben de kinderen een dagboek geschreven. Welke dag in jouw dagboek wil je graag voorlezen. Na het voorlezen kun je vragen waarvoor het kind voor deze dag gekozen heeft. Uiteraard kun je dit ook doen als de kinderen een vlog gemaakt hebben.
  • Wat heb je over jezelf ontdekt? Waar ben je trots op bij jezelf? Welke kwaliteiten / karaktereigenschappen heb je in deze periode ingezet? Kun je daar een voorbeeld van geven? Bijvoorbeeld: Ik heb reinheid ingezet door steeds goed mijn handen te wassen of ik heb behulpzaamheid ingezet door boodschappen te doen voor mijn oude buurman en buurvrouw. Wil je meer over het werken met karaktereigenschappen weten? Dan is Kei in Deugden van Annelies Wiersma een inspirerende site.

 

2.beeldbellen met mensen van school

Dit item kun je m.i. natuurlijk alleen doen, als je ook aan beeldbellen hebt gedaan 🙂

  • Hoe was het beeldbellen voor jou?
  • Hoe zijn jullie met elkaar omgegaan tijdens het beeldbellen? Hierbij kun je eventueel ook cyberpesten ter sprake brengen. Vermoed je dat hier het één en ander in is misgegaan, dan kun je voor de zekerheid de pesttest afnemen.

3.weer naar school

  • Wat was je eerste gedachte toen je hoorde, dat je weer naar school zou gaan?
  • Wat verwachtte je?
  • Nu zit je op school. Klopt het met wat je verwachtte? Wat is anders?
  • Als je een smiley zou tekenen over het gevoel van hoe je hier nu zit, welke smiley of smileys zou(den) dat zijn?

4. huidige situatie op school

De kinderen worden geconfronteerd met de huidige veiligheidsmaatregelen. Veiligheidsmaatregelen kunnen inderdaad een gevoel van veiligheid geven (gedachte: nu kan er bijna of helemaal niets meer fout gaan), maar kan juist ook een gevoel van onveiligheid / ongerustheid veroorzaken (kinderen kunnen denken, dat de veiligheidsmaatregelen genomen worden omdat er gevaar is. Dat klopt natuurlijk ook, maar het kan ook teveel ongerustheid veroorzaken). DSM 5 omschrijft ongerustheid als gevoelens van nervositeit, spanning of paniek in reactie op verschillende situaties,;frequent optredende bezorgdheid over negatieve effecten van onplezierige ervaringen uit het verleden en mogelijke negatieve gebeurtenissen in de toekomst; zich angstig voelen en opzien tegen onzekerheid; het ergste verwachten. Hoe kunnen we ongerustheid herkennen en wat kunnen we ermee op school? Herkenningspunten voor angst en ongerustheid kunnen zijn:

  • snel van streek raken;
  • bezorgdheid, dat ze ziek kunnen worden of dood kunnen gaan;
  • angst om te scheiden van hechtingspersonen (vader en/of moeder);
  • niet naar buiten willen of naar school;
  • nachtmerries;
  • lichamelijke klachten, niet veroorzaakt door iets lichamelijks, zoals hoofdpijn, buikpijn, misselijkheid.

Bron: DSM 5

Als je dit soort signalen meent op te vangen kan het zinvol zijn, dit met de ouders te delen. Herkennen zij dit ook? Waren deze signalen voor de coronacrisis ook al aanwezig, eventueel bij andere situaties? M.a.w. was het toen ook al een  kind met (veel) angst of is dit specifiek ontstaan door de coronacrisis? Ook belangrijk: speelt dit al een tijd.

Hoe kun je een kind met angst ondersteunen en andere kinderen juist niet bang maken?

  • Zelf rustig blijven. Uitstralen, dat de veiligheidsmaatregelen goed zijn.
  • Eerlijk uitleggen, als het nodig is, dat het lichaam zich ook verdedigt en dat dit bij kinderen heel goed werk. bron: RIVM en kinderen. Voor kleuters t/m middenbouw kan het verhaal over ridders die een kasteel verdedigen een behulpzame metafoor zijn.
  • Voor midden- en bovenbouw kinderen is er een goed en grappig  filmpje over hoe het lichaam zich verdedigt tegen corona. Ik vind het een eerlijk filmpje en gelijktijdig geruststellend voor kinderen.

5.toekomstverwachting na de coronatijd

De toekomstverwachting van een kind na deze coronatijd heeft uiteraard ook invloed op zijn of haar emotionele balans. Kinderen, die denken dat het nooit meer goed wordt, zullen zich eerder onprettig en / of angstig voelen. Kinderen, die denken van we zien het wel, staan er ongetwijfeld relaxter in. Kinderen, die zo iets hebben van uiteindelijk komt alles na de coronatijd weer goed, kunnen zich, ondanks de huidige situatie toch prettig voelen. Om een prettig gevoel te versterken en andere kinderen te helpen om om-te-denken, kunt u persoonlijke verhalen vertellen of verhalen uit de geschiedenis, waarbij een situatie eerst heel vervelend was, maar waarbij het uiteindelijk toch goed kwam! 

 

 


terug naar de homepage.

PageLines

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten