Kind als pester op internet en mediawijsheid

door

Mag pester / dader op internet gezet worden als de gepeste dit goed vindt? Wat vindt u / vind jij? Wanneer wel of niet?”

 

N.a.v. het filmpje van een jongen in Maastricht, die een meisje schopt, heb ik bovenstaande vraag aan mijn twittervolgers en mezelf gesteld.

 

Twittervolgers gaven deze meningen.

  • Zeker mag de pester(s) niet openbaar worden gezet. Hoe hard je ook wil handelen. Hij/zij heeft ook nog een leven.
  • Nee, schending van privacy en publieke onuitwisbare vernedering. Kwam je er vroeger met eieren op het marktplein toch beter vanaf.
  • Zo maak je de dader slachtoffer. Lijkt me geen goed plan.
  • Nee, absoluut oneens. Nooit kwaad met kwaad vergelden.
  • Vind ik niet kunnen. Op deze manier wordt het pestgedrag niet opgelost maar omgedraaid. Heksenjacht is niet meer van deze tijd.
  • De discussie is eigenlijk onnodig daar het probleem moet worden aangepakt bij de bron. Pesten begint op school. 
  • Nee, zeker niet. Dat is namelijk ook pesten. Je weet niet wat de motieven zijn van de pester èn het lost niets op.

    – Als je als samenleving digitale schandpaal juist vindt, waar komt het idee vandaan? 
    – Nu ik het filmpje heb gezien weet ik niet meer zo zeker of ik tegen publicatie ben. Kan wel eens helpen…. 
     

Op 23-02-2013 om 14.25 uur was er geen enkele twittervolger die vond dat je de dader op internet mag zetten.
Onderaan deze pagina kunt u ook uw mening weergeven. 

 

Steeds vaker zullen pestincidenten gefilmd worden. Hoe ga je daar als school mee om? Accepteer je het filmen van pesten om zo bewijs te hebben of verbied je het binnen en /of buiten school? Zal het verbieden helpen? Wat dan als iemand vanuit gevoelens van rechtvaardigheid het incident gefilmd heeft? Maak je als school onderscheid tussen filmen voor bewijsmateriaal en het filmen van mensen om het pesten op internet te zetten. Vind je dat de filmer niet had moeten filmen, maar had moeten ingrijpen? Wat doe je als het filmen toch op internet komt? Hoe begeleid je dan de mensen en hun ouders van kinderen die gefilmd zijn en die gefilmd heeft? Hoe ga je concreet het pestincident oplossen? Hoe ga je om met ouders die een (straf)klacht gaan indienen? Het heeft altijd een effect in de groep, naast eventuele juridische consequenties voor school en / of leerlingen. Hoe ga je met de media om? Welke informatie geef je aan leerlingen, ouders, leraren, collega’s, scholen met wie je een relatie hebt en via welke (sociale) media, schoolwebsite en nieuwsbrieven ga je communiceren? Vragen waar je m.i. beter over nagedacht en beantwoord kunt hebben, voordat het jouw / uw school overkomt. Niet alleen ter imagobescherming maar m.i. vooral om pesten adequaat aan te pakken en te voorkomen vanuit pedagogisch handelen!!!

 

 

PageLines

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten