Ik vind het leuk om aan jullie les te geven, want…
door
Leerling: “Ja, dat klopt eigenlijk wel, we zijn best aardig.”
Ergens (bron mag zich melden) las ik van een emotionele spaarrekening *1. Je kunt d.m.v. afbrekende opmerkingen veel “geld” eraf halen Haal je er teveel af door afbrekende opmerkingen, dan pleeg je roofbouw op de relatie met de ander. je gaat relationeel failliet
De emotionele spaarrekening floreert echter door opbouwende opmerkingen te maken.
Iets wat de emotionele spaarrekening tussen de klas en u doet groeien, is de klas vertellen waarvoor u het leuk vindt om aan hen les te geven.
voorbeeld….
Ik liep ooit een dag met een tweede klas in het voortgezet onderwijs mee vanwege onderlinge problemen. Ik zou voor deze groep een plan van aanpak maken. Gelijktijdig vonden de docenten het leuk om aan deze klas les te geven. In mijn feedback naar de klas toe was dat juist wat heel veel indruk op de kinderen maakte, zo vertelde mij de mentrix later. De docenten vonden hen leuk! Dat hadden ze nooit verwacht. Vanuit dit gegeven konden we een verbeterplan voor de klas maken.
Een ander voorbeeld…
Zo maakte een vriend van een juf eens een perfecte pedagogische opmerking. Op een dag was de juf ziek en haar vriend kwam schriftjes brengen voor de invaller. “Is de juf er niet?” vroegen een paar kinderen aan jufs vriend. Hij zei: “Nee, maar ze wou vandaag zelfs met koorts naar school, omdat ze wist dat ze jullie vandaag zal missen. Ik denk, dat ze er morgen wel weer is.” Menig kind heeft later tegen haar gezegd: “Je miste ons, hè.” Dit heeft bij de kinderen warme gevoelens t.o.v. hun juf naar boven gebracht, waardoor gedragsproblemen afnamen of minder heftig werden. De kinderen geloofden (terecht) in de goede bedoelingen van de juf.
Moraal van het verhaal -:) laat de kinderen weten, dat u ze mag en graag les aan hen geeft, ook al etteren ze wel eens. Dit trouwens alleen doen, als u het ook echt meent!
experiment…
– Laat de kinderen eerst gewoon werken en zoek een moment uit dat de sfeer goed en ontspannen is.
– Ga duidelijk genietend achter uw bureau zitten en geniet volop. Sommige kinderen valt dit vast op.
– Zeg bijvoorbeeld: “Leg alles eens neer….Ik wil jullie iets vertellen.”
– Vertel de kinderen oprecht wat het voor u zo plezierig maakt om aan hen les te geven. Bijvoorbeeld over hun
hulpvaardigheid. Ik zie vaak hulpvaardigheid bij jullie bij het zoeken naar mijn pen en als jullie me helpen herinneren, dat ik
een brief moet uitdelen, enz.
– Er zullen bijna altijd leerlingen zijn die dan zeggen: “Maar we klieren ook best wel vaak,of…” Als u dit herkent, bevestig dat
dan gewoon en benoem daarna wat u al gezegd hebt. Dus: “Ja, jullie klieren ook best regelmatig, maar jullie hebben
humor en…”
Succes!
*1 = Emotionele bankrekening is van Stephan Covey. Met dank voor deze aanvulling via twitter door Geertje van de Put (geertjevdput)