vervolg van in de klas….
door
Hieronder enkele fragmenten van verhalen. Echter, in een klas vertel ik verhalen, ik lees ze dus niet en voor en improviseer ter plekke binnen de doelstellingen van het verhaal om een zo groot mogelijk positief pedagogisch effect te creëren binnen de groep.
Een verhaal over het “ontzuren” van een verzuurd persoon.
—- Een fragment —-
“Jullie moeten luisteren”, zegt juf Baas, de nieuwe directeur, dreigend. “Juf Baas is de gemeense juf van school”, fluistert Gerard tegen Anne……………….. Na twee maanden vinden alle juffen, kinderen en ouders het genoeg. Juf Baas moet ontbaasd worden. Totdat de vader van Gerard en groep 8 iets ontdekken over juf Baas, waardoor alles ineens anders wordt.
Een verhaal over wie in de klas belangrijk is en wie niet.
—- Een fragment —-
……………..Een grote traan van Koning Leeuw zoekt zich een weg naar beneden en belandt op de rots waar de leeuw op ligt. Koning Leeuw dacht altijd dat hij het belangrijkste dier in het bos was, maar hij weet nu beter. Vorige week had hij aan Moeder Schildpad gevraagd of zij hem ook het belangrijkste dier in het bos vond. Zij antwoordde: “Lieve Koning Leeuw, je bent belangrijk, maar nog belangrijker is mijn dochter Johanna Schildpad.”. …….. Nadat Koning Leeuw bij alle dieren geweest was, bleken alle pappa’s en mamma’s hun geliefde kinderen belangrijker te vinden…..De tranen stromen als een waterval naar beneden. Wijze Uil ziet Koning Leeuw snikken en landt op zijn hoofd. “Waarvoor ben je zo verdrietig”, vraag Wijze Uil meelevend. “Niemand vindt mij echt belangrijk”, brult de Leeuw verdrietig. “Niemand?”, herhaalt Uil. “Niemand”, antwoordt koning Leeuw. Maar daar vergist Koning Leeuw zich in…………
Een verhaal over denken in hokjes.
—- Een fragment —-
………………Ferdy en Silvia slenteren de klas in. “Pascal is echt een nerd, hij denkt alles van computers te weten”, moppert Sylvia. Ferdy grinnikt en zegt: “Hij weet ook alles van computers, trouwens dan ben ik ook een nerd, want iedereen roept mij om hulp als er problemen zijn met een smartphone.” Dat is anders” zegt Sylvia. “Hoezo?”, vraagt Ferdy verbaasd…….
Een verhaal over angst en agressie
—- Een fragment —-
……………..Mees is een hufter, vindt ook Lotte. Hij scheldt altijd iedereen uit.Op dat moment komt Mees binnen. Hij ziet de meiden staan. Zijn benen willen weglopen, maar zijn hersens zeggen: “Staan blijven, anders vinden ze je een loser.” Mariska kijkt geschrokken naar Mees. “Straks gaat hij weer schelden”, zegt Lotte zachtjes. Mees hoort niet wat Lotte fluistert. Hij verwacht elk moment een vervelende opmerking……
Als iets in een klas niet lekker loopt (of juist wel lekker loopt) ligt dat aan de (onbewuste) invulling van de onderstaande logische niveaus in de klas, het individuele kind en uzelf:
- missie / visie (waartoe ben ik op aarde)
- identiteit (wie ben ik)
- overtuigingen / waarden en normen (hoe denk ik over iets)
- vraardigheden & compententies (wat kan ik)
- gedrag (wat doe ik)
- omgevingsfactoren (wie, waar en wanneer)
Alle niveaus hebben invloed op elkaar. Echter als het probleem voornamelijk op één niveau zit, dan heeft dat invloed op voor de onderliggende niveaus. In een verhaal gebruik ik al deze lagen. In de fragmenten van de verhalen hierboven herkent u waarschijnlijk wel een niveau. Weet u welke? In een compleet verhaal zitten alle niveaus verwerkt.
Artikelen:
Wat ik (Theo Klungers) met verhalen heb.
Het vertellen van verhalen heeft me altijd wel in het bloed gezeten. Als één van de weinigen genoot ik als kind van het houden van spreekbeurten. Ik studeerde als onderwijzer af in de jaren 80, toen er onder leerkrachten een grote werkloosheid was. Ik viel veel in (zeker in het speciaal onderwijs) en door een invaldag te beginnen met een verhaal en deze af te maken aan het einde van de dag zorgde ervoor dat kinderen keihard werkten, zodat het verhaal aan het einde van de dag ook daadwerkelijk afgemaakt kon worden.
Ik heb verhalen verteld in klaslokalen met dertig kinderen tot zalen met honderden mensen. Ik vind het leuk om een verhaal ter plekke te laten ontstaan vanuit de doelen waarvoor ik het verhaal vertel en met inbreng van het publiek.
Ik kreeg pas echt de kracht en impact van het verhaal in de gaten toen oud-leerlingen aangaven wat verhalen met hen gedaan hadden en ze de verhalen na tientallen jaren nog met plezier terug konden vertellen. Ook bij het geven van therapie gebruik ik al jaren verhalen.
Ik ben o.a. aangesloten bij Stichting Vertellen!
terug naar pagina 1 van in de klas…