pestprotocol
door
Pestprotocol
Leerkracht “Weet iemand wat een pestprotocol is?”
Kind met lichte aarzeling: “Hoe je moet pesten?”
Regelmatig duikt de vraag op, waar een pestprotocol aan moet voldoen. Het woord pestprotocol kan al verwarring scheppen. Een pestprotocol kan het schoolbeleidsstuk zijn m.b.t. het voorkomen en aanpakken van pesten, maar ook de regels in de klas omtrent pesten.
Ik ga het nu hebben over het pestprotocol in de groep.
Een pestprotocol in de klas, noem ik overigens geen pestprotocol, maar een “goed met elkaar omgaan protocol” U kunt er uiteraard andere namen aan geven, maar maak er iets positiefs van.
groepsverhaal en de wondervraag
Een “goed met elkaar omgaan protocol” bevat m.i. een verhaal. Een verhaal dat samen met de klas of leefgroep wordt gemaakt Het verhaal kan gestart worden met de zogenaamde wondervraag:
+ Stel dat we prettig / nog prettiger met elkaar omgaan in de groep, wat gebeurt er dan? Wat zeggen we tegen elkaar? Wat zien we gebeuren? Hoe gaan we met elkaar om? De kinderen kunnen deze vragen in de kring beantwoorden of tekenen en daarna bespreken.
+ Wat zegt en doet de juf of meester in een klas die goed met elkaar omgaat?
+ Wat zou je zelf zeggen of doen?
+ Wanneer weet je dat we een prettige / nog prettiger sfeer in de groep hebben?
dialoog
U begrijpt dat er een dialoog ontstaat en al pratend met elkaar maakt u, door steeds samen te vatten, het groepsverhaal over prettig(er) omgaan met elkaar.
tip in het omgaan met het pestprotocol
Als het protocol af is, kunt u regelmatig checken (in het begin dagelijks of zelfs per dagdeel) wanneer het de groep lukte om de sfeer te bewerkstelligen, zoals die in het protocol beschreven staat. Vermijd in de eerste vier weken zoveel mogelijk de dingen die mis gingen klassikaal te bespreken. Haal met de kinderen succesmomenten naar boven!
Reageren? Dat kan hieronder.
Theo Klungers heeft ruime ervaring in de onderwijsvormen LOM, MLK, ZMLK (SO en VSO), school verbonden aan een Paedologisch Instituut (= P.I.-school) en in het basisonderwijs. Hij geeft nog steeds anderhalve dag per week les op een basisschool in zijn woonplaats. Daarnaast is hij docent bij opleidingen en nascholingsinstituten voor therapeuten, mediators en leerkrachten. Hij begeleidt scholen op het gebied van pesten en groepsprocessen en geeft therapie en (SOVA-)trainingen. Lees meer over Theo Klungers.