Pesten en herstelrecht
door
Herstelrecht bij pesten.
Regelmatig kom ik ouders tegen die hun zoon of dochter bij mij therapie en/of een weerbaarheidstraining laten volgen. Prima natuurlijk. Het is goed dat een kind met het pestverleden leert te dealen en een huidige pestsituatie het hoofd weet te bieden.
En toch wringt het (terecht, vind ik) voor die ouders ergens. Wat leert de pester? Wordt na mijn kind niet een ander kind het pestslachtoffer?
Het feit dat iemand niet weerbaar genoeg is tegen pesterijen geeft de pester nooit het recht om te pesten.
Alleen straffen helpt niet. Het lokt vaak meer pesterijen, maar dan nog geniepiger, bijvoorbeeld door het pesten te delegeren naar één of meer meelopers. Daarnaast hoeft de pester niets meer te doen. Straf uitzitten en klaar is Kees. Een pester komt er te gemakkelijk mee weg.
Ik ben erg voor herstelrecht. Laat de pester maar een bevredigende oplossing aandragen voor het ontstane pestleed en het stoppen van de huidige pestsituatie. Wat de uitkomst ook is de gepeste moet tevreden zijn over de uitkomst van een afspraak (in woord) en over de uitvoering van de afspraak (in daad). Het mooie van herstelrecht vind ik tevens dat de pester nu ook de gepeste beter leert kennen en weet wat die persoon prettig vindt als oplossing. Daarnaast leert de gepeste de pester op een andere manier kennen. Meestal komen kinderen er samen snel uit van wat er moet gebeuren.
Aandachtspunten voor een herstelgesprek / herstelrecht:
- Wat is de behoefte van de gepeste? Wat wil de gepeste aan de pester vragen?
De impact van het pesten vertellen aan de pester. (Verrast de pester vaak). - Wat leeft er nog bij de pester? Wat wil hij/zij de gepeste vragen?
- Hoe gaat de pester de aangedane leed herstellen?
- Hoe gaat de pester een gesprek aan met de meelopers en wat gaat de pester met de meelopers bespreken?
- Hoe controleren we de gemaakte afspraken?
- Voelt dit voor iedereen goed? Moet er nog wat besproken worden?
- Net zolang de vorige stap herhalen totdat iedereen tevreden is met de afspraken.
- Als het om kinderen gaat: hoe vertellen we het de ouders en de groep?
- Evaluatieafspraken maken en als het goed gaat gezellig iets drinken of…
De pester wordt dus verantwoordelijk voor het stoppen van het pesten en voor genoegdoening realiseren van het aangedane leed!