Niemand heeft het recht om te pesten!

door

Niemand heeft het recht om je te pesten!

Niemand heeft het recht om je te pesten, maar als het helaas dan toch gebeurt, is het handig om te weten wat je kunt doen. Deze zin vind je o.a. terug op mijn pagina over therapie bij pesten. Ik ben deze “uitdrukking” gaan gebruiken, omdat gepeste mensen en bij kinderen ook hun ouders, het nogal oneerlijk vonden, dat zij therapie “moesten” volgen, terwijl de veroorzaker, de pester, niets hoefde te doen. Ik begrijp deze redenering wel. Als je pest ben je niet lekker bezig en zou het voor de pester zelf en zeker voor het slachtoffer prettig zijn, als de pester zelf in therapie gaat, maar helaas zie ik dat niet vaak gebeuren.

Niemand heeft het recht je te pesten, dus…

Niemand heeft het recht om je te pesten. Toch gebeurt het wel. Wat nu, is dan de vraag. Het is handig om te weten wat je kunt doen, hoe je het kunt doen, wanneer je het kunt doen, waar het handig is om het te doen en hoe jij je hulptroepen mobiliseert. “Als je weet wat jouw doel is en je aanpak wordt met ondersteuning van je hulptroepen, dan zit je niet meer in een slachtofferrol, maar in een actierol. Natuurlijk moet je je acties, waar ik later dit jaar op terug kom, wel durven uitvoeren en gecheckt hebben op haalbaarheid en verwachte effectiviteit. Maar tijdens de therapie ben je naast je actieplan ook bezig met het verder ontwikkelen van moed, zelfvertrouwen en wat je verder nodig hebt.

bestuurder van je eigen acties

Pesten is een groepsproces. Het is dus belangrijk, dat er in de groep het één en ander verandert. Vandaar dat het mobiliseren van hulptroepen  een belangrijk onderdeel is van mijn therapie. Echter, geen hulp om daarna de pootjes hulpeloos in de lucht te steken, maar als bestuurder van je eigen acties. Uiteraard in overeenstemming met de leeftijd en draagkracht. Van een klein kind verwacht je andere dingen, dan van een (pré)puber en een volwassene.

je hulptroepen

Wie zitten er nu precies in je hulptroepen? Bij kinderen uiteraard moeder, vader, of wie verantwoordelijk is voor de zorg van het kind. Verder kunnen de leden van jouw hulptroepen verschillen. Broer, zus, vriend, juf/meester, anti-pestcoördinator, coach van de club,maar ook huisdieren bij wie je kunt uithuilen, enz. Tijdens de therapeutische sessies bekijk je wie je wilt vragen voor je hulptroepen en wat je ze wilt vragen om je te ondersteunen. Je begrijpt, dat je van de leraar iets anders kunt vragen, dan van je vriend of…. Ook daar kijken we in de sessies nauwkeurig naar. Bij volwassenen op het werk bestaan de leden van je hulptroepen vaak uit de partner, collega’s, de juridische afdeling van de vakbond, vertrouwenspersoon, of….

mijn hulptroepen en ik

Als je weet wat je je hulptroepen gaat vragen, kijken we ook naar jouw rol in je eigen hulp tegen pesten. Maar op een dusdanige manier dat jij er energie van krijgt. Dat je zin hebt om je acties uit te voeren. Ik ontwikkel in de therapie met jou altijd twee scenario’s, namelijk je voert een actie uit en het werkt —> yes! of je voert een actie uit en het werkt niet —> op naar plan B. Hierdoor houd je zelfs de controle als iets niet werkt. Je zoekt en vindt zoveel mogelijk een evenwicht in wat je hulptroepen kunnen doen en wat jijzelf doet en dat is voor ieder persoon en situatie weer anders. Je leert zelfs je hulptroepen gemotiveerd houden.

(neven)effecten therapie

Bij kinderen is het effect vaak, dat ze duidelijk beseffen, dat pesten niet hun schuld is. Ze leren en beseffen, dat in een slachtofferrol blijven hangen (want je bent wel slachtoffer) niet handig is en dat het veel zinvoller is om effectieve acties te bedenken. Een mooi neveneffect van acties bedenken is vaak heel veel humor en merken, dat je weet wat je kunt doen. Het goed organiseren van je hulptroepen zorgt ervoor, dat jij (leeftijdsgebonden) de bestuurdersrol houdt en niet iedereen van alles gaat bedenken van wat jij niet wil. Dat geeft energie! Gelijktijdig leer je in therapie waar je sterke en zwakke punten zitten en hoe je de sterke punten kunt gebruiken in je actieplan en je nu nog zwakke punten kunt ontwikkelen.

PageLines

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten