leraar pest kind

door

 Via twitter kreeg ik de vraag of ik ervaring had met een kind dat door een leraar gepest wordt.

De meeste leraren, is mijn overtuiging, werken met hart en ziek voor “hun kinderen” en willen geen pestgedrag vertonen en toch gebeurt het dat leerlingen zich gepest voelen / gepest worden door de leraar, doordat de leraar een leerling zodanig corrigeert, dat de leerling zich af voelt gaan voor de groep, taken laat doen die de leerling nog niet beheerst, sarcasme, humor ten koste van de leerling, een onplezierige uitspraak op identiteitsniveau in een boze bui, verkeerde complimenten geven (bijvoorbeeld: “Jij maakt tenminste wel je huiswerk” (De leraar plaatst een kind in een uitzonderingspositie en wordt wellicht neergezet als het lievertje van de leraar. Voordat je het weet wordt deze leerling gepest door andere leerlingen.), enz. 

Tips voor kinderen (en hun ouders)
Als je als  kind gepest voelt door een leraar zijn m.i. meerdere stappen mogelijk:
= Bespreek met je ouder(s) wat je kunt doen. Ga na of de leraar je pest, of dat jullie steeds een conflict hebben.
= stap naar de leraar toe op het moment dat jij en de leraar niet boos zijn en vertel welk gedrag hij/zij doet, dat voor jou
    onplezierig is. Luister ook naar het verhaal en het gevoel van de leraar. Bespreek met elkaar oplossingen, zodat jij en de
    leraar het fijn hebben in de klas.

= Als het bovenstaande niet geholpen heeft bespreek het dan weer met je ouders en ga naar de mentor (VO) of naar de 
   directeur (PO). Geef duidelijk aan, dat je het voor jezelf en de leraar plezierig in de klas wilt hebben.    

= Hierna kan conflictbemiddeling een goede manier zijn om gevoel, intenties en beleving boven tafel te krijgen. De leraar  
    krijgt in de gaten hoe bepaalde acties bij jou als leerling overkomen en de leraar kan aangeven waar hij of zij mee met zit. 
    In de meeste gevallen ontstaat wederzijds begrip en kunnen afspraken gemaakt worden, die leiden tot het opheffen van 
    verstoorde verhoudingen. De conflictbemiddelaar / mediator kan iemand zijn die de leraar en jij allebei vertrouwen  
    of iemand die mediator van beroep is.
  
  
Tips voor leraren
= Aan het begin van elk schooljaar maak ik met mijn klassen de volgende afspraak. Als je vindt, dat ik oneerlijk ben     
   geweest, of als je boos op me bent bent, kom er met me over praten, zodat ik het weet en we het samen kunnen oplossen.  
= Humor moet voor iedereen leuk zijn en gaat m.i. over een situatie nooit over een persoon
= Sarcasme vernielt relaties. Past u sarcasme toe? Vraag u dan af waarvoor u dat doet.  Laat uw sarcasme geen probleem     
   van de leerling worden!
= Heeft u een leerling in verlegenheid gebracht in de groep, bied daarvoor dan openlijk excuses aan en als dat niet genoeg   
   is,  kijk dan hoe u de zaak kunt oplossen. Sommige leraren zien dit als een zwaktebod. Ik ervaar dat excuses          
   aanbieden in de groep uitermate gewaardeerd word.
= Vraag minimaal één keer per jaar wat de leerlingen goed vinden aan u als leraar en wat zij voor verbetering vatbaar vinden.
    Laat deze twee vragen schriftelijk beantwoorden zonder dat de leerlingen elkaar kunnen beïnvloeden. Uiteraard hoeven ze
    dan ook niet hun naam op het blaadje te zetten. Op eventueel ingeslepen en (on)bewuste vervelende trekjes krijgt u dan
    zicht. Maar het is ook zinvol te lezen wat ze in u waarderen.
=  En deze is ook leuk. (Gevonden via de twitter van Christel Evers) 

Tips voor collega’s / directies
=
Directie, zet bewust en onbewust pestgedrag door leraren richting kinderen eens op de agenda.
= Dialoog in het team: hoe uit zich pestgedrag door een leraar?  En wordt het als pestgedrag ervaren?
= Hoe voorkom ik als leraar dat ik pestgedrag vertoon?
= Hoe reageren we na een melding over pestgedrag door leraren?
= Leraren hebben het vak niet gekozen om leerlingen te pesten, waardoor gebeurt het dan toch? En hoe helpen we elkaar
    pestvrij te reageren naar en op leerlingen?  
 

Succes!
      

De volgende blog
 De volgende keer de andere kant: “Kind pest leraar”.

          

PageLines

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten