Gepest op RTL 4
door
RTL 4 zendt een aantal afleveringen uit over pesten / gepest worden. Wat heeft het pesten gedaan met de gepeste? Hebben de pesters door wat ze aangericht hebben? En een confrontatie tussen gepeste en pester(s).
De eerste aflevering was op donderdag 5 mei om 21.30 uur op RTL 4. Hier een link naar de eerste aflevering en een link met achtergronden van de hoofdpersoon vindt u hier.
review
Ik heb de eerste aflevering over en met Mirelle gezien. Ontroerend. Wat mij opviel was de zorgvuldgheid waarmee deze aflevering gemaakt is. Alle mensen werden in hun waarde gelaten. Het ging niet over de schuldvraag, maar over hoe het toen voelde in de pestperiode en hoe het nu voelt na gesprekken erover gehad te hebben met ouders en ex-pesters.
Heel mooi kwam naar voren hoe de hoofdrolspelers (gepeste, zus, ouders, docenten en pesters) de periode van pesten anders ervaren hebben.
Tips voor ouders
= Als je kind niet lekker gaat op school of op een club ga met je kind in gesprek.
= Geef bij een kind aan, dat het bij problemen en dus ook bij pesten, altijd bij je kan komen en dat je dan samen naar
oplossingen gaat zoeken.
= Besef dat iedereen er met zijn eigen bril naar kijkt.
Tips voor kinderen die gepest worden
= Bepreek je pestprobleem met je ouders, opa’s en oma’s of andere mensen die je vertrouwt. Schrijf het op in je
dagboek, vertel het aan je huisdier of knuffel en vraag hulp aan volwassenen die jou kunnen helpen en je
misschien tips kunnen geven waar jij wat mee kan.
= Vraag hulp op school aan je groepsleerkracht of mentor. Geef aan wat er volgens jou gebeurt en geef aan wat je graag
wilt. Ga (vooraf) na wie jou pest, wie meeloopt, wie niets doet en wie jou soms helpt.
= Overleg met de leraar, een vriend(in) of iemand die jou wil helpen met wat jij zelf kunt doen.
Tips voor de leerkracht
= Ga na of er sprake is van een conflict of van (onbewust) pesten.
Laat kinderen ervaren, dat iedereen met zijn of haar eigen bril naar een situatie kijkt en deze beleeft en hoe je van
daaruit rekening kunt houden met elkaar.
= Ga bij het bespreken van pesten niet uit van de schuldvraag, maar van een huidige situatie en hoe we met elkaar kunnen
komen tot een gewenste situatie. Breng behoeftes boven tafel en overleg met de kinderen hoe ze elkaar daarbij
kunnen helpen.
= Bewuste pesters en meelopers één keer de kans geven te stoppen met pesten, anders flink aanpakken op
gedragsniveau en /of overtuigingenniveau in samenspraak met de ouders.
= Wat doet de groep die niets doet? Een groep kan niet niets doen. Hoe ondersteunt de groep (onbewust) de pester,
waardoor de pester door (kan) gaan?
= Tolk de gevoelens en denkbeelden van een kind naar andere kinderen. U kunt de gebeurtenis, gedachten en
gevoelens vertolken door te zeggen;…..als ik het goed begrijp schop jij steeds zijn bal weg, omdat jij van hem vaak
niet mee mag doen en jij je daar boos over voelt, klopt dat? Hierdoor kunt u ten eerste nagaan of u het goed begrepen
heeft en gelijktijdig horen de andere kinderen ook uw samenvatting.
= Bekijk zelf eerst en daarna samen met de kinderen de reclame “Pietertje” van Calvé en bespreek de reclame.
– Wat vinden jullie van deze reclame?
– Hoe vinden jullie dat de coach omgaat met Pietertje?
– Wat vinden jullie van het feit dat de andere jongen een vrije schop ging nemen?
– Hoe vinden jullie de jongen die met Pietertje een boterham at en zei, dat hij niet kon voetballen?
– Hoe vinden jullie Pietertje reageren?
– Hoe denkt Pietertje volgens jullie over zichzelf?
– Welk talent heeft Pietertje?
– Hoe is de sfeer in deze voetbalgroep en hoe komt dat volgens jullie?
– Welke talenten / kwaliteiten heb jij?
– Welke kwaliteiten talenten heb jij (nog) niet, maar zie je wel bij anderen?
– Als jullie elkaar waarderen om wie je bent en elkaars talenten accepteert, wat levert dat de groep dan op?
– Wat kunnen wij als groep leren van dit voetbalteam?
Ouder, kind leerkracht
Wil je een keer over een pestsituatie praten, bel dan gerust in de avonduren tussen 19.00 uur en 21.00 uur.. Krijg je geen contact probeer het dan later in de week (bijvoorbeeld de volgende avond) nog eens. Telefoon: 0294 – 430 110. E-mailen mag ook, zie contact.