pestmeneer

door

Het is mooi weer. De temperatuur is behaaglijk en terwijl de airco zachtjes in de auto zoemt, rijd ik bijna filevrij naar mijn plek van bestemming. Het is vrijdagmorgen en om voor mij raadselachtige redenen is het dan nooit druk op de weg. Ruim op tijd arriveer ik bij de school, waar ik een gastles over pesten zal verzorgen. Zoals op zoveel scholen, word ik als gastspreker direct vertroeteld door de conciërge, vaak ook de persoon die voor gepeste kinderen de belangrijkste steun en toeverlaat is op een school. Met een kop koffie in de hand en een laptop in de andere loop ik naar het lokaal waar de gastles plaats zal vinden. Daar staan al wat leerlingen voor de gesloten deur te wachten. Relaxt kletsend met elkaar.

Nadat de leerlingen in de gaten krijgen, dat ik hun gastdocent ben, gaan ze direct in gesprek met mij. “Geeft u ook huiswerk?” Ik zeg: “Nee.” Met dit soort antwoorden maak ik direct vrienden, merk ik. :-). Hun bejegening en toon zijn zonder meer vriendelijk. Intussen is de mentor gearriveerd en we kunnen naar binnen.

Ze hebben er zin in. Best knap van ze op een eerste lesuur. Bij elke gastles, ook bij deze,  liggen de accenten weer anders en dat laat ik ook gebeuren. Over wat pesten nu wel en niet is, wordt mooi per ongeluk door een meisje ingeleid. Zij zegt tegen een ander meisje: “Oh, vraag maar even aan die pestmeneer. Waarop een andere leerlingen lachend tegen haar zegt: “Pestmeneer zeggen is ook pesten, hoor!” Ze kleurt en verontschuldigd zich naar mij toe. Ik grinnik en zeg vervolgens: “Mag ik dit voorbeeld even gebruiken? Ze vindt het helemaal goed. “Wanneer is zo’n opmerking nu pesten en wanneer niet? Zal dat voor iedereen gelijk zijn? Maakt het uit wie het zegt?” Enthousiast gaan ze daarover in gesprek met elkaar.

Eén gesprekstechniek introduceer ik daarbij vooraf, namelijk voordat je in je groepje het woord neemt, moet je eerst kort samenvatten wat de ander heeft gezegd. Daarna kunnen ze starten met één van de drie onderstaande startzinnen:

ik ben het oneens met (naam), want…en dan de argumentatie;
ik ben het eens met (naam), want…en dan de argumentatie;
Ik wil graag een aanvulling geven op wat (naam) zei….en dan de argumentatie.

Het lesuur vliegt voorbij.

PageLines

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten