Pesten tussen volwassenen op school / pesten op het werk

Tijdens een ouderavond over pesten was een deelnemer kritisch over het pedagogisch handelen van een leraar. Ik gaf aan,dat het zinvol is bij vragen over pedagogisch handelen met de leraar in gesprek te gaan. In de zaal werd gegrinnikt door de ouders. Het bleek dat de vragensteller geen ouder was, maar een duo-collega van die betreffende leraar.

 

Er komt naast pesten tussen kinderen ook steeds meer aandacht voor pesten op het werk. Uiteraard een goede zaak. In deze blog wil ik inzoomen op pesten tussen volwassenen op school.

 

Pesten op school tussen volwassenen is nadelig voor het hele team. In een veilig werkend schoolteam durft men van elkaar te leren, elkaar hulp te vragen, advies te geven en inspiratie met en bij elkaar op te doen. Bij een onveilig schoolteam is van het bovenstaande vaak geen sprake. Hierdoor stagneert het beste uit jezelf en collega's halen en ontstaat stress. Voor de betrokkenen kan school zo tot een hel worden. Vormen van pesten in het onderwijs zijn o.a.:

  • Tegenover leerlingen klagen over een collega.
  • Gezagsondermijnende opmerkingen maken. Bijvoorbeeld tegenover leerlingen: "Ach, jongens, heeft de juf dat zo gezegd?" Dan diep zuchten en vervolgen met: "Laten we het maar even anders doen."
  • Elkaar kunnen helpen, maar dat niet doen.
  • Collega afvallen tijdens oudergesprekken.
  • Een leerkracht onzeker maken, door negatieve feedback en daarna die leerkracht aanspreken op onzeker lesgedrag.
  • Oudergesprekken voeren, zonder de direct betrokken leerkracht daarbij te betrekken om daarna aan die leerkracht te vertellen wat er moet gebeuren in zijn of haar groep.
  • Bij een leerkracht in de groep / klas komen en daar zomaar gaan ingrijpen en de leerkracht vertellen wat hij of zij nu moet doen.
  • enz.
  • Daarnaast nog alle andere vormen van pesten, die je ook ziet bij andere bedrijven / instellingen. Lees heel veel meer door hier te klikken en daarna te scrollen naar punt 4.

 

 

Het pesten binnen een onderwijsorganisatie tussen volwassenen heeft nog een ander aspect. Het onderwijs wordt slechter. Leraren durven geen hulp te vragen, durven geen initiatieven te nemen om het onderwijs te verbeteren en........ leerlingen zien het slechte voorbeeld.

 

Op een goede school zien leerlingen hoe volwassenen  elkaar in gelijkwaardigheid helpen. Ze zien volwassenen met elkaar praten, prettig discussiëren, en lachen. Ze zien volwassenen die enthousiast werken om het onderwijs continu te verbeteren, elkaar wederzijds tips geven. En de kinderen zien volwassenen die accepteren dat elke collega anders is. Als leerlingen dat ervaren kan deze sfeer ook overslaan op leerlingen onderling en tussen volwassenen en leerlingen. Ze zien dat meningsverschillen opgelost kunnen worden. Leerlingen zien dat mensen respectvol met elkaar omgaan.

 

Mijn ervaring is dat pesten onder kinderen alleen structureel aangepakt kan worden, curatief en preventief, als het in het team goed zit. Een team met pestgedrag is slecht voor het team en slecht voor de kinderen.

 

Hoe is de sfeer bij u op school?

  • Praten jullie meer met dan op negatieve wijze over collega's
  • Zijn alle collega's welkom bij u in de les?
  • Durft u hulp te vragen?
  • Durft u even iets aan een collega te vragen, zelfs als er leerlingen bij zijn?
  • Durft u gevraagd advies te geven?
  • Durft u zorgen te delen?
  • Praat u met warmte over uw collega's en durft u tegenover de leerlingen rustig toe te geven dat een collega op een bepaald onderdeel beter is dan u?  Bijvoorbeeld: "Beste jongens en meisjes, jullie weten dat mevrouw Jansen handig is met......, dus ik heb even met haar overlegd en .....

 

Als u deze vragen zonder meer met "ja" kunt beantwoorden zit het waarschijnlijk wel goed bij u op school. Kinderen hebben recht op een veilige school en dat heeft alleen maar kans van slagen als de volwassenen in school kritisch en respectvol samenwerken.

 

© 1996 - 2017 Posicom te Weesp  Kvk (gooi en eemland): 32063590   -  Posicom voor het aanpakken,voorkomen en verwerken van pesten & cyberpesten.