lessuggestie voortgezet onderwijs over feedback geven bij filmpje & cyberpesten

De filmpjes hieronder zijn in het Engels!

 

Doel: leerlingen worden zich bewust van het effect van commentaar leveren bij een filmpje.

 

Lesopbouw (de vragen één voor één stellen, dus niet alle vragen gelijktijdig laten zien) kan zijn:

  1. Je krijgt een song van Ronan Parke te zien. Welke gedachten komen als eerste bij jou op bij het zien van dit filmpje? (ieder voor zich zelf)
  2. Wat is volgens jou de boodschap in dit filmpje? (ieder voor zich zelf)
  3. Wat vind je van de boodschap in het filmpje? (ieder voor zich zelf)
  4. Waarvoor zou de zanger dit filmpje gemaakt hebben? Hier het antwoord (eventueel pas bekijken na de onderstaande vragen/discussie).
  5. Bespreek je bovenstaande antwoorden in een groepje. Je hoeft het niet met elkaar eens te worden. Leg wel je mening uit.
  6. Bedenk positieve feedback voor de filmmaker (tops) en eventueel één advies (tip). (eerst voor jezelf en na een teken van de leraar met je groepje).
  7. (klassikaal) Stel, de makers van dit filmpje lezen jullie commentaren, wat voor gevoel zou dit bij de makers opwekken?
  8. Als jij zelf een filmpje of foto hebt geplaatst, welk commentaar maakt jou blij? Hoe komt dat?  Welk soort commentaar geeft jou een vervelend gevoel? Maakt het dan nog uit wie een positief of negatief commentaar geeft op jouw foto of filmpje?
  9. Wat doe jij als je je rot voelt door een commentaar of juist heel blij?
  10. Welk commentaar heeft jou ooit heel blij gemaakt?
  11. Wie wil er nog iets delen / zeggen / vragen?
  12. Kunnen we de les afsluiten?

 
Veel informatie over pesten en cyberpesten kunt u vinden in Tips en Bibliotheek. Succes!!! 

 Klik hier voor andere lessuggesties...

© 1996 - 2017 Posicom te Weesp  Kvk (gooi en eemland): 32063590   -  Posicom voor het aanpakken,voorkomen en verwerken van pesten & cyberpesten.