Vragen gemaakt door groep 8 over cyberpesten

inleiding

Laat de kinderen zelf meer leren over het voorkomen en aanpakken van pesten & cyberpesten en over het verkrijgen van een goede groepssfeer. U kunt dat als leraar zelf faciliteren. Hieronder vindt u een voorbeeld hoe u zo'n project kunt aanpakken. 


uitgangspunten 

 

  • Met de kinderen bepaalt u een groepsdoel. Bijvoorbeeld: aan het eind van dit project (of les) weet ik hoe ik pesten & cyberpesten kan voorkomen en / of aanpakken en hoe ik kan meewerken aan een goede groepssfeer.
  • Alle kinderen van de klas werken samen. Ieder kind vanuit zijn eigen kwaliteit om kennis en vaardigheden omtrent pesten, waaronder ook digitaal pesten te verwerven en te onderzoeken hoe je komt tot een prettige(r) groepssfeer.
  • Het gaat om een "groene aanpak", zoals bij groene spelen: geen competitie maar samenwerking.
  • Kinderen onderzoek verrichten.
  • Kinderen bedenken aantrekkelijke werkvormen om hun opgedane kennis omtrent pesten voorkomen en aanpakken en het verbeteren van een groepssfeer vorm te geven. Hierbij kan ieder kind zijn / haar talent inzetten.



Motiveren van de kinderen

Kids, de juffen en meesters op onze school vinden het belangrijk om pesten, waaronder digitaal pesten goed aan te pakken en met elkaar te zorgen voor een goede sfeer in de klas. Hoe kijken jullie daar tegenaan? Hier volgen antwoorden op................ . We willen jullie inschakelen om hierover mee te denken, en voorlichtingsmateriaal, lesmateriaal, spelletjes, enz. te maken die we ook in andere klassen of op een ouderavond kunnen laten zien / horen. Willen jullie ons daarbij helpen? Antwoorden volgen....


   
 



Aan de slag.  De les(sen)opbouw kan zijn.....

De onderstaande manier van werken is m.i. geschikt voor de bovenbouw in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs.

  • Met de kinderen bepaalt u een groepsdoel. Bijvoorbeeld: Aan het eind van dit project (of les) weet ik hoe ik pesten & cyberpesten kan voorkomen en / of aanpakken en hoe ik kan meewerken aan een goede groepssfeer.
  • Laat de kinderen over pesten en / of cyberpesten een mindmap maken. Hier een voorbeeld van een mindmap digitaal pesten.Tip: een mindmap of woordveld over een goede groepssfeer zet de leerlingen meteen op een positief spoor van het prettig(er) omgaan met elkaar.
  • Laat de kinderen in groepjes onderzoeksvragen bedenken over het omgaan met pesten, waaronder cyberpesten of prettige groepssfeer. Maak gebruik van woordenveld of mindmap.
  • Laat de kinderen daarna onderzoeksvragen bedenken voor het verkrijgen van een goede sfeer in een klas
  • Bespreek de vragen klassikaal.
  • U kunt zelf ook nog suggesties doen voor onderzoeksvragen.
  • Overleg hoe antwoorden kunnen worden verkregen op de onderzoeksvragen.
  • Bespreek waar je de antwoorden kunt vinden en hoe je weet dat een antwoord waarschijnlijk betrouwbaar is. (eerst in groepje, daarna klassikaal).
  • Wie gaat welke vraag vinden (individueel of per tweetal of groepje).
  • Als alle vragen beantwoord zijn, kunnen de kinderen aan de slag met het bespreken van de antwoorden. 
  • Bespreek eerst in groepjes en daarna klassikaal hoe je het geleerde (de gevonden antwoorden op de vragen) kunt verwerken, bijvoorbeeld via filmfragmenten (youtube), bordspel maken, zelf filmpjes maken, muziek, website maken, enz.... Laat ieder kind zijn talent daarvoor gebruiken.
  • Bespreek met de leerlingen hoe alle uitgewerkte "produkten" een verbinding met elkaar krijgen in naam en samenhang.
  • Voer het uit met het maken van bijvoorbeeld een website, schilderij of tekeningen, met het voeren van een debat op een ouderavond of het uitvoeren van een lied, musical of toneelstuk filmpje maken of ieder kind dat op wat voor manier dan ook laat zien wat het geleerde voor hem of haar heeft betekent, enz.
  • Evalueer met de groep of het groepsdoel gehaald is.


Groep 8 heeft mij geholpen (dank jullie wel ) om een serie onderzoeksvragen te bedenken over cyberpesten. 

- Wat is cyberpesten? 
- Wat valt onder cyberpesten?
- Waarom heet het cyberpesten?
- Hoe ontstaat cyberpesten?
- Wat is het doel van cyberpesters?
- Waarom pesten de pesters?
- Hoeveel kinderen worden er gepest via internet?
- Waarom zou de cyberpester jou kiezen?
- Is cyberpesten erger dan normaal pesten?
- Waarom worden wachtwoorden gehackt?
- Wat is een goed wachtwoord?
- Hoe kun je cyberpesten stoppen? 
- Hebben cyberpesters vroeger zelf problemen gehad?
- Valt strippen voor de webcam onder gepusht worden of onder het zelf willen?
- Bij wie kun je het beste terecht als je wordt gecyberpest?
- Wat is stalken?
- Wordt er in games gepest?
- Hoe kun je het cyberpesten stoppen? 
- Hebben psychologen vaak veel aanvragen door cyberpesten? 
- Wat gebeurt er als je foto's op internet plaatst? 

  


Werken aan de groepssfeer....

Geschikt voor alle leerlingen is het werken met een woordveld of mindmap over een goede groepssfeer. Daarna kunnen de kinderen op eigen niveau en in groepjes activiteiten bedenken en materialen ontwikkelen, die te maken hebben met een goede groepssfeer.

Ook geschikt voor alle leerlingen is na het maken van een woordveld of mindmap het laten bedenken van tips. Ook de tips kunnen weer uitgewerkt worden in activiteiten (muziek, toneel, liedjes, gedichten, voorlezen, enz.) en materialen (spelletjes, kunstwerken).


Veel informatie over pesten en cyberpesten kunt u vinden in Tips en Bibliotheek. Succes!!!



© 1996 - 2017 Posicom te Weesp  Kvk (gooi en eemland): 32063590   -  Posicom voor het aanpakken,voorkomen en verwerken van pesten & cyberpesten.